tisdag 12 april 2011

Moralen tryter bland "jägare"

Moralen är i botten bland jägarna - SvD

En debattartikel skriven av en fd jägare, angående det utbredda hatet, tjuvjakten och det rena djurplågeriet som i dag pågår mot vargen i Sverige. Hur grupper av varghatare organiserar sig och går ut i skogarna och plågar i hjäl vargar med fruktansvärt inhumana metoder, bl.a. frysta, blodiga tvättsvampar som de lämnar i skogen, tanken är sen att vargarna ska svälja dessa och bli förstoppade då de sväller upp i magen. Vittjade åtlar med förgiftat kött, skoterjakt och en mängd andra metoder som innebär en plågsam död för djuret.

Jägarorganisationerna måste städa rejält i sina egna led för att återfå förtroendet. Ledarprofilerna bör bytas ut till moraliskt mer rakryggade personer, som har både kraften och tron att avsevärt höja etiken, så att regler följs även långt ute i skogen dit lagens långa arm inte når.

Denna fråga är en som är mig varm om hjärtat, och jag kommer aldrig sluta tycka som jag gör. Vargen hör till vår natur, och det är meningen att en toppredator ska finnas och jaga älgar och andra bytesdjur. Älgarna är inte till för oss människor att skjuta egentligen! När det gäller viltvård är det så klart nödvändigt, men jag blir så ledsen när människor vill ta bort vargar så det blir mer älgkött kvar till dem. Fy!
Men nu handlar inte detta om licensjakten eller vargens vara och icke vara, vilket man kan ha nog med åsikter om, utan om att det har gått för långt med varghatet. De argument jag får i diskussioner är att jägare är viltvårdare, och ska värna om djuren och hålla dessa på en lagom nivå så det blir balans i naturen. Nu ska jag bara säga att jag vet att det finns många många vettiga, balanserade jägare, men som det sägs i artikeln så svärtas hela jägarkåren ner av de som i machomanér pratar om hur bra det skulle kännas att skjuta en varg, SGT (Skjut, gräv ner och håll tyst) osv i all oändlighet. Det är ju knappast att sträva efter en upprätthållen balans i naturen.

Sen undrar jag, hurdan människa är man egentligen när man plågar ett oskyldigt djur enbart av den anledningen att djuret är ett rovdjur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar