fredag 1 april 2011

Lås in Anna Wahlgren och kasta bort nyckeln!

När jag har tråkigt surfar jag runt på olika forum och i bland händer det att jag kommer in på Anna Wahlgrens forum och läser.
Säga vad man vill om henne, men kall, osympatisk och hemsk är vad hon är! I forumet skriver föräldrar om barn som "kuras" med hennes Sova hela natten- kur, och det man får läsa där är knappast något som är till för barnets bästa. Det ska kuras till varje pris, även om barnet, som i tråden nedan, skriker sig hes, slår huvudet i sängen, kräks av hysteri osv osv. Visst, det kanske funkar till slut, för att barnet ger upp! Dessutom ges råd om det som så fint kallas "solfjädern", att trycka ned barnet i sängen, med huvudet bortvänt från mamma, tills den somnar av ren utmattning. "Tryckpressen" är ju också trevligt, och galna ramsor som ska försäkra barnet om att allt är okej. Hur kan allt vara okej när mamma gapar konstigt och ingen kommer och bekräftar barnets ångest?

Ett exempel på råden som ges på forumet...

I en annan tråd förstår inte den uppgivna mamman varför sonen, efter några dagars kurande, får ångest och panik redan när de börjar skrattas och lekas tillgjort innan läggdags. Eller varför han blir jätteledsen av sitt rum på kvällen. Han dunkar huvudet i spjälsängen och hon får råd av Anna Wahlgren och hennes anhängare att KLÄ IN DEN MED EN MADRASS, så att det inte ska vara så hårt när han slår i huvudet!!!

Denna kvinna är anmäld av Svenska barnläkarföreningen, förespråkar såna här kränkande metoder och ändå lyssnar föräldrar på henne. Varför? Jag förstår visst att man kan vara desperat, utmattad och uppgiven om man har ett barn som inte sover på nätterna. Det gör jag, trots att jag inte har egna barn (oj vad jag lär få skit för det här). Men hur kan man fortsätta "kura" när ens barn visar så tydliga tecken på att det inte mår bra? Det kommer jag aldrig att förstå.

5 kommentarer:

  1. Alltså för oss har denna metod fungerat jättebra och fungerar fortfarande bra! Love sover 12timmars natt sen 6månader och vi har aldrig problem.. Innan det vaknade han varje timme hela nätterna.

    Man måste ju själv som förälder känna vart gränsen går och vad som "är okej" och vad som inte är det.

    Finns mycket bra tips i AW´s bok och mycket är vettigt, men som sagt har man ju som förälder ansvar över att barnet och vet vad som är bäst för ens eget barn.

    Jag läser inte på AW´s forum, så vet inte hur det går till där.

    SvaraRadera
  2. Ja, absolut, tror visst hon har nåt bra att komma med också. Men synen på barn som hon har den tycker jag är bedrövlig. Men om man gör som ni (antar jag) har gjort och tar de bra sakerna och anpassar det till barnet så är det ju bara att gratulera till att alla mår bra. Men läs gärna på forumet så ser du mer av det som jag reagerar på.

    Menar absolut inte att alla som lyssnar på AW är dumma i huvudet men bevisligen går folk alldeles för långt och kränker och nonchalerar barnens behov. Kuren framför allt, typ.

    (Gick inte att kommentera på din blogg, så skriver här)

    SvaraRadera
  3. visst har man problem är man väl villig att testa det mesta men precis som Ida skrev så måste föräldrarna känna vart gränsen går. Man kan ju ta lite tips av AW men jag skulle aldrig köra metoden fullt ut eftersom jag anser att det är barnmisshandel. (ialf om barnet tydligt mår dåligt som man får läsa om på forumet...)

    Sen är det olika från barn till barn och föräldrar uppfostrar sina barn olika. För vissa barn fungerar säkert den här metoden.

    Vi har dessutom tur. Ivan har aldrig varit en sån som vaknar flera ggr om natten. Han somnar (för det mesta)när man lägger honom. Så jag ska väl egentligen inte uttala mig när jag inte haft de problemen.

    jag kör på kärlekslinjen. Tycker inte att solfjädermetoden och tryckpressen är metoder man ska använda på en människa och jag skulle aldrig göra något sånt mot mitt barn.

    Vi har en nalle som Ivan gillar att kramas med. Det räcker som tryckpress för mig ;)

    SvaraRadera
  4. Skulle gärna tryckpressa AW dock bara för att se om hon somnar.
    Sen kan jag gärna upprepa sov gott några ggr om hon skriker på hjälp och vill upp. Fungerar inte det så kväver jag henne i madrassen lite grann så lär hon nog tystna till slut ;)

    Också läst om att hon blivit anmäld (stod i Vi föräldrar för några nummer sedan) Barnläkare och psykologer rekommenderar inte att man ska följa hennes metoder fullt ut eftersom man inte vet hur det påverkar barns psyke. Men tydligen kunde man se att vissa barn blir traumatiserade av de hårdhänta metoderna. (nu har jag läst detta och vet ej huruvida det är sant eller inte)

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst på så mycket Elisabeth, men jag tror mer på att barnen ska vilja längta till att få komma till sin säng och känna trygghet i den och inte ångest! Kram

    SvaraRadera