torsdag 28 april 2011

Inlägg i privatiseringsdiskussionen

Läste lite olika röster angående privatisering av vården. Fann det intressant så delar med mig av dem här.

Patientbehovet ska styra vården - Josefin Brink(v) i Dagens ETC.

Privata vårdbolag gör rekordvinster - SvD

Konsekvenserna ska enligt teorin vara att allting blir bättre eftersom ett obegränsat antal aktörer konkurrerar om kundernas gunst och därmed tvingas sänka priserna och öka kvalitén i en oändligt gynnande spiral. Dessvärre har det visat sig att det just var en teori, en teori som inte bestått verklighetens test.
Privatiseringens teori faller platt för verklighetens test - Ola Möller(s) utdrag från hans blogg.

Hur blir vården när vinsten styr? Jag tror inte att konkurrens och avreglering är svaret när det gäller sådana här frågor. Har egentligen inte så mycket att tillägga skribenterna ovan, men jag tror inte att det fungerar i verkligheten när det helt enkelt handlar om att gå med så mycket vinst som möjligt på sjuka människor. De som blir lidande är patienterna som får lockande budskap slängde över sig men i slutändan ingen bättre vård.

Och vården ska väl ändå vara bra för alla, och inte främst de som har råd att köpa sig förbi vårdköer?

3 kommentarer:

  1. tycker det kan vara lite som tandvården, det SKA FINNAS en "folkvårdklinik" som är minst lika bra som en "privatvårdsklinik"

    SvaraRadera
  2. nu menar jag inte att det ska finnas privatkliniker överallt ;)

    SvaraRadera
  3. jag hade definitivt inte haft råd med sånt =)

    SvaraRadera