torsdag 7 april 2011

Friska gamlingar och sminkade barn

Kollar alltid på morgon- tv när jag vaknar.
Hade inte hänt så mycket i Värmland, nåt företag som varslar och sånt men inga större nyheter. På Nordnytt var den största nyheten att det finns många i Kiruna som är över åttio och fortfarande sköter sig själva och sitt hem. Det är ju en bra sak, men det visste jag nog redan. Känner till många äldre som inte behöver hjälp. Det är det hårde kroppsarbetet, maten och att de håller sig aktiva upp i höga åldrar som gör att de inte tacklar av. Så vill jag också ha det när jag blir gammal, men många i vår generation är så jäkla slöa och äter så mycket skit så vi är väl invalider vid 70.

På rapport pratar dom om att fler mellanstadieflickor sminkar sig. Jag minns inte riktigt när jag började sminka mig. Tror det var ganska tidigt jag började med täckstift, och nåt läppstift när man skulle på kalas. Fick finnar så tidigt så höll på med clearasil och sånt men det räknas kanske inte till smink.
Hursomhelst är det synd att det betraktas som normalt och ett måste tidigare och tidigare. En tjej i fyran, femman, sexan ska inte behöva bekymra sig om att stiga upp så man hinner sminka sig innan skolan, eller tänka att hon är annorlunda om hon inte gör det.
En av tjejerna i reportaget lät klok, hon tyckte att man ska fokusera på hur man är än hur man ser ut.
Det kanske är så att om man så tidigt fokuserar så mycket på ytan, riskerar att glömma bort att tänka på de inre egenskaperna och hur man är mot andra?

Åttioåringarna och mellanstadieflickorna har nog en del de hade kunnat lära sig av varandra.

3 kommentarer:

  1. Håller med dig! Det är fruktansvärt hur tidigt i åldrarna man bryr sig om smink!

    SvaraRadera
  2. Det var jag: Frida

    SvaraRadera
  3. Jag flyttade hit till Sverige för 2 veckor sedan, e chockad över utseendefixeringen här.

    Verkligen ett utseendefixad land! Och tyvärr drabbar det unga tjejer.

    SvaraRadera