måndag 28 mars 2011

Framtidstro

Lyssnar på mitt favoritprogram Morgonpasset i p3. Ann Heberlein är där och pratar om optimism och framtidstro. Att människan i grunden behöver en framtidstro för att överleva i svåra situationer.
Det är väl rätt logiskt egentligen. Jag tror det automatiskt går bättre för en om man tänker positivt. Andra blir gladare, du själv blir gladare, och optimism leder nog i stort till bra saker. Jag tänker att om man är positiv är man mer öppen för möjligheter som man kanske inte ens skulle sett om man bara tänkte negativa tankar.

Vet alltför många som är bittra och helt enkelt har gett upp att försöka förbättra sin situation. Ja, det är väl lätt för mig att säga, men jag vet att inget blir bättre av att man sitter hemma och gnäller så fort det händer något. Och än värre de som alltid alltid hittar något dåligt i allt, även om det är en rolig sak fån början.

Framtidstro är ju också superviktigt. Om man tänker att det bara kommer att vara skit och pannkaka hela livet så kan man väl lägga sig ner och dö egentligen. De sa på radion att i koncentrationslägrena under andra världskriget så hade de personer som fortfarande, trots allt fruktansvärt de var med om, kunde tänka sig att de hade en framtid, att de skulle överleva - de hade också störst chans att överleva. Vet inte om det är forskat på det eller om det bra är en teori, men intressant är det hur som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar