onsdag 7 december 2011

Ni hao!

Den här terminen har vart intressant och jättebra hittills, men jag känner så här i efterhand att jag hade kunnat läsa lite mer än statsvetenskapen. Man får ju läsa 45 hp/termin så jag bestämde mig för att söka någon extrakurs till vårterminen. Sen om kurserna blir av, och jag pallar att läsa mer än Nationalekonomin det vet jag ju inte, men jag sökte i alla fall som följer (blir ju att gå två st av dem om det blir av):

Introduktion till kinesiska 1. Språknörden i mig behöver börja förkovra sig känner jag, kan knappt prata engelska längre. Kursen är på engelska så då får man ju öva på det också.

Retorik 1. Jag behöver verkligen träna på att tala inför folk, tror jag kan ha nytta av det i resten av studierna och så klart även i framtiden.

Ledarskap, organisation och kön. Genus är nog ett av mina största intressen så den kursen lät intressant.


Män, manligheter och förändringsprocesser.  Av samma anledning som ovan, sjukt intressant! 


Har tänkt ut lite grann hur jag ska lägga upp mina studier. Om jag läser några extrakurser, och kanske till hösten nåt som är nyttigt inom statsvetenskapen kan jag kanske läsa fördjupningen i statsvetenskap på fjärde terminen, tillgodoräkna mig poängen till den valfria terminen och ta examen ett halvår tidigare. Ja vi får väl se, beror ju på hur det blir med praktik osv, länge kvar till dess. Men jag känner mig pepp på att läsa lite extra när man ändå håller på, finns ju så mycket intressanta kurser! 


Sen har jag lånat hem lite tyskaböcker, känner att jag vill få tillbaka det jag har kunnat. Har ju inte övat på åratal men tyskakunskaperna ligger kanske någonstans där längst bak i hjärnan?


Ja som ni hör är ambitionerna höga, vi får väl se vad det blir av det i slutändan ;) 


Här ser ni dagens Elisabeth när jag läser tyska i Paris.



2 kommentarer:

  1. Mia(kusinvitamin)8 december 2011 kl. 09:47

    Vad ska du bli när du blir stor?

    SvaraRadera
  2. Jag läser Politices kandidat- programmet. Så jag bli statsvetare och kan jobba som utredare och lite allt möjligt, främst inom stat och kommun eller politiskt. Sen vet jag inte om jag läser vidare eller vilken inriktning det blir... Vi får se :)

    SvaraRadera