måndag 5 december 2011

Killing us softly

Jag funderar mycket på det här med ideal och bilden som media sänder ut om hur vi ska se ut och vara. Främst kvinnor förstås, men det drabbar ju även männen att bli bombarderade med sjuka ideal. Dels har de pressen på "manlighet" över sig, och dels får både kvinnor och män en skev bild av kön och könsroller.
Jag tänker mycket på hur jag själv har påverkats, och har kommit till insikt vad gäller en hel del. Jag tycker att det är dags att slå hål på myten om den perfekta kvinnan, för hon finns inte! Inte någonstans. Inte ens de mest perfekta får vara oretuscherade i tidningar och annan media. Vi luras att eftertrakta ett ideal som är helt omöjligt att uppnå. Och framför allt luras vi att tro att det är vårt utseende som har störst betydelse, vår vikt, vår perfekta hy och våra kläder.

DN skriver i dag om amerikanska forskare som tycker att retuscheringen har gått för långt och de har forskat om den inverkan alla retuscherade bilder egentligen påverkar människor. De vill införa en märkning av restuscherat materia. 

”Omöjligt smala, långa och rynk- och fläckfria modeller hamnar rutinmässigt på reklamskyltar, tidningsomslag och i annonser. Det ohämmade användandet av dessa orealistiska och mycket idealiserade bilder har kunnat kopplas till ätstörningar och missnöje med egna kroppen bland män, kvinnor och barn”
 Artikeln finns att läsa här. 

För den som är ytterligare intresserad är denna film verkligen att rekommendera. Forskaren Jean Kilborne berättar om annonsering och massmedias bild av kvinnan, utifrån material hon har samlat på sig sedan 1970- talet. Skrämmande att se svart på vitt och lite av en Aha- upplevelse för mig. Första delen har ni här. 


1 kommentar:

  1. Om mänskigheten ändå kunde utvecklas bortom sneda ideal och istället grundat sociala situationer på kreativitet och glädje, och öppenhet i relationer och sociala sammanhang, hade det inte varit bättre?

    jag tror och hoppas jag är en liten del av den världen

    SvaraRadera