måndag 18 juli 2011

LCHF- problem

Har gått jättebra de första veckorna med LCHF, gått ner närmare 4 kg, mår bra i magen och kroppen. Men, och det är ett rätt stort men - Jag har fått djävulska utslag. Det kliar något enormt och svider som fan. De sitter runt bröst och nederdelen av ryggen och är illröda och äckliga. Jag vet att det har med kosten att göra för jag har fått utslag tidigare när jag ätit enligt LCHF, men aldrig så här jävliga. Jag håller på att gå under, kan knappt sitta still för det kliar så mycket. Har tagit tavegyl och smort med hydrokortison men det lindrar bara pyttelite. Nu har jag dessutom haft dom i över en vecka. Har funderat om jag är allergisk mot något som jag ökat nu, typ ägg, men det märks ingen skillnad de dagar jag inte ätit ägg, och något annat har jag väl inte ökat speciellt förutom just fetthalten så klart. Tror helt enkelt kroppen chockats när jag drastiskt bytt kost. Går säkert över, men känner att jag fixar inte att ha dessa utslag, när man inte ens vet hur länge det ska hålla på. Klöser snart sönder mig själv.

I dag har jag gått tillbaka ett steg och ätit lite mer kolhydrater. Åt lite kycklingrulle-bröd till middag och nu tog jag en hårtbrödmacka. Vill verkligen äta LCHF, men ska försöka ta ett steg tillbaka och sen fasa ut de sista kolhydraterna långsamt. Får se om det ger nåt resultat på utslagen.

Är det någon annan som haft dessa problem när de gått över till LCHF? Nu ska jag smörja lite till innan jobbet.

5 kommentarer:

  1. Gå till doktorn och kolla upp tycker jag, låter jättekonstigt om det ska vara från kosten för det är ju ändå sådana saker som man äter i vanliga fall. Bara större mängder...

    SvaraRadera
  2. Jo det ska jag göra, avvaktar nån dag bara. Men att det är kosten vet jag för alla tre ggr jag kört lchf har jag fått utslag. Kan ju hända att jag inte tål nåt av det man ökar på. Men ägg är det inte iaf och kan inte komma på nåt annat som jag ökat på. Har dessutom läst om andra som fått utslag när de börjat med LCHF. Det är ju ändå en väldigt stor omställning man utsätter kroppen för.

    SvaraRadera
  3. Jag fick också så när jag åt LCHF, fast på underarmarna och lite på magen. De gick över efter lite mer än en vecka så jag tror helt enkelt att det är kroppen som ställer om sig. Försök att inte klia (mina blev värre då). Har inget annat tips tyvärr :/ Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Hur har det gått med dina utslag? Jag har själv börjat äta LCHF och är inne på 5e veckan. Har utslag från helvetet på hals, bringa, rygg och armar. Äter tavegyl men det hjälper inte... Har googlat en del ikväll och utslag i samband med LCHF verkar inte helt ovanligt. Frågan är bara om det går över av sig självt, eller om jag ska äta vitaminer/kolhydrater? Hur har du gjort?
    Mvh Annika

    SvaraRadera
  5. Skrev ett nytt inlägg som svar till dig :)

    SvaraRadera