måndag 20 februari 2012

Ska det var så här?!


Läser Aftonbladet så här på morgonen. Och blir förbannad. I mitt jobb inom omsorgen har jag hört många sådana här historier, och varit med om liknande på mina egna arbetsplatser, dock som tur är aldrig så omfattande indragning som hos den här stackars killen. Han kan inte göra något på egen hand och ändå drar Försökringskassan in alla hans assistanstimmar. Var ligger logiken och människovärdet?

Assistans kan betyda hur mycket som helst för en människa med nedsatt psykisk eller fysisk förmåga. Förstås när det gäller basala behov som mat och hygien, men även en enorm betydelse för det sociala livet och förmågan. Tänk själv att inte klara av att gå ut ensam, handla, gå på aktiviteter osv. En assistent är en persons extra hand och är den som ofta gör det möjligt att överhuvudtaget leva ett normalt liv som vi andra tar för givet. 

Nej, jag blir uppgiven ju fler sådana här fall jag läser om. Ska det verkligen vara så här i Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar