tisdag 21 februari 2012

Lars Vilks och yttrandefrihet

I kväll hade utrikespolitiska föreningen i Karlstad bjudit in Lars Vilks till att hålla en föreläsning om yttrandefrihet. Han väckte många intressanta tankar om var gränsen går för vad man får uttrycka i konsten.

Äggkastning på Vilks avbröt föreläsningen 


DN- Ägg mötte Vilks vid möte i Karlstad


Inte helt oväntat hade några idioter dragit sig dit. Vi satt precis framför dem och fick ägg på oss när de började kasta. De skrek slagord och en av dem ropade judejävel, om det var riktat mot Vilks eller någon annan vet jag ej, men jag antar att han menade Vilks. Helt oacceptabelt beteende. Jag vill gärna veta var det är rätt att attackera folk och kalla dem för judejävlar, och varför är det bättre än att rita en teckning av Muhammed?

Polis och vakter var dock snabbt där och fick ut dem, och efter att det hade lugnat ner sig kom Vilks tillbaka och återupptog föredraget till stora applåder. Personer som dessa visar ju att det finns ett ändamål med att diskutera yttrandefriheten och vikten av den. Synd bara att de med extrema åsikter får så mycket utrymme och uppmärksamhet. Andra med, vad det verkar, kritiska åsikter om Vilks ifrågasatte och lyssnade på hans argument. Ett betydligt mer civiliserat sätt än äggning, även om en person kände sig manad att förolämpa genom att säga att han ritar fult...

Överlag var det som sagt mycket intressanta saker att reflektera över som jag tar med mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar