tisdag 31 januari 2012

Vilka faktorer formar oss människor?

Har egentligen jättemycket jag hade velat skriva. Är inne i en riktig tänkarperiod. Inte grubbel på så sätt, men jag funderar över politik, feminism, kön, utseendefixering och min egen roll och vad det egentligen är som har format mig. Jag läser bloggar som skriver om viktiga saker. Underbara människor som väcker tankar. Nu menar jag inte att de är underbara för att jag håller med om allt de skriver, utan för att de är sig själva, vågar vara det, och uppmärksammar saker som jag tror inte alla reflekterar över lika mycket.

Oavsett om man håller med eller inte, så tror jag det är viktigt för alla individer att vara medveten och fundera över vad t.ex. könsroller, genus och även utseendehetsen i samhället har för effekt på vem vi är som person. Jag kommer nog inte i håg en gång då jag uppriktigt varit nöjd med hur jag ser ut. Jag har för länge sedan gett upp tanken på att bli "snygg" (vad nu det är egentligen), och försöker i stället jobba med mig själv så att jag en dag kan lägga ner utseendefixeringen och uppskatta mina andra egenskaper.

Länkar till bloggar som väcker tankar:

One way communication - Hanna Lemoine bloggar om hennes syn på feminism, jämställdism och genus.

Lady Dahmer - Genusmedveten feminist som beskriver sig själv som "postpatriarkal feministfitta".

Happy Happy Fatgirl - Hanna skriver tänkvärt om utseendehets, fat acceptance och sin vardag.

Nina Ruthström - Bloggar om vardagen som mamma, genus och visar sina otroligt fina foton.

Vill gärna ha tips på fler bloggar! Behöver inte vara om feminism och sånt, men gärna bloggar som har substans och inte bara outfitbilder och inredning för sånt orkar jag inte fylla hjärnan med.

1 kommentar: