måndag 24 oktober 2011

Varför slutar man inte röka?

Plötslig spädbarnsdöd ökar - DN i dag

Varför varför varför ökar rökningen bland unga kvinnor? Och mammor?
Ja jag vet att det är ett stark beroende, man är rädd att stressa i hjäl ungen yadi yadi yada (tydligen ger barnmorskor sådana idiotiska råd som att det är värre att sluta för barnet än att kvävas lite då och då).

Jag kommer i alla fall aldrig att förstå hur man, när man har ett underbart, i de flesta fall redan älskat och efterlängtat, litet barn i magen, kan strypa dess syretillförsel med flit flera gånger om dagen, och riskera att det dör i PSD, får högre risk för astma och hjärt- och kärlsjukdomar t.o.m. om vuxen. Barnet väljer inte att suga i sig nikotinet och de andra farliga gifterna. Låt det slippa då!

Finns inget argument i världen som skulle få mig att ändra uppfattning om rökning. Det finns hjälp att få, bara man vill!

1 kommentar:

  1. Läst nånstans att det är bättre att ta typ nicorette än att röka. har egentligen inte så mycket förståelse för personer som röker samtidigt som man är gravid. okej om man verkligen försöker sluta men de som inte ens försöker....då blir jag fly förbannad. Hujja. Man har väl världens bästa motivation i magen. Nej rökare får väl bli förbannad men man kan om man verkligen vill. det finns hjälp.
    Fick ju en sur kommentar en gång för att jag tog upp det här på bloggen. men va fan det finns ju folk som lyckas sluta knarka när de blir gravida. fimpa för fasen... Eller ge ditt barn en dålig start och sämre förutsättningar i livet.
    håller m andra ord med dig.

    SvaraRadera